Az ÜzletiKönyvek.hu a webáruház felületén süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer.
A cookie-k személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek.
Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.
További információért kérjük, olvassa el adatkezelési tájékoztatónkat.

Elfogadom
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Az Arany Kör


A Föld bolygón minden egyes szervezet, még a saját karrierünk is, mindig három szinten működik. Mit csinálunk, hogyan és miért csináljuk.
Amikor ezek a darabok egymáshoz igazodnak, ez egy szűrőt ad nekünk, amelyen keresztül döntéseket hozhatunk. Alapot nyújt az innovációhoz. Amikor mindhárom darab egyensúlyban van, mások teljes egyértelműséggel és bizonyossággal azt mondják: „Tudjuk, hogy ki vagy”, „Tudjuk, mit képviselsz”.
Minden nagyszerű és inspiráló vezető és szervezet ugyanúgy gondolkodik, cselekszik és kommunikál, mint a másik, akár felismerik akár nem… és ez teljesen ellentétes mindenki mással.

Minden cég vagy szervezet tudja, MIT csinál. „Ezek azok a termékek,  amiket értékesítünk és ezek azok a szolgáltatások, amiket nyújtunk.”- mondják.
Néhány vállalat és szervezet tudja, HOGYAN csinálják, amit csinálnak. A „megkülönböztető értékajánlat” vagy a „saját eljárás” vagy „egyedi termék tulajdonság vagy angol rövidítésével USP” ezek különböztetnek meg minket versenytársainktól; azok a dolgok, amelyekről úgy gondoljuk, hogy különlegessé vagy másokká válunk, mint mindenki más - hangoztatják.
Nagyon kevés ember és szervezet képes egyértelműen megfogalmazni, MIÉRT teszik, amit csinálnak. A "Miért" egy cél, ok vagy meggyőződés. Világos választ ad arra, hogy Miért kelünk fel reggel az ágyból, miért is létezik cégünk, és ez miért számítana bármit is ez bárki másnak.
A pénzkeresés NEM miért. A bevételek, a nyereség, a fizetések és egyéb monetáris mérések egyszerűen eredményei annak, amit csinálunk. A MIÉRT inspirál minket.
Természetesen kívülről befelé kommunikálunk, a legtisztábbtól a leghomályosabb felé haladunk. Elmondjuk az embereknek, hogy mit csinálunk, elmondjuk nekik, hogy miben vagyunk mások vagy különlegesek, majd olyan viselkedésre számítunk, mint a vásárlás, a szavazás vagy a támogatás.
 A probléma az, hogy a MI és HOGYAN nem ösztönöz cselekvésre. A tényeknek és az adatoknak racionális értelme van, de nem pusztán tények és adatok alapján hozunk döntéseket. Az árucikkek a  MIT-tel kezdenek. A vezetők a MIÉRT-tel kezdenek. A vezetők inspirálnak.
Vezetők és szervezetek, amelyek képesek inspirálni a gondolkodást, belülről kifelé cselekszenek és kommunikálnak. A MIÉRT-tel kezdik. Amikor a célunkat vagy ügyünket kommunikáljuk először, akkor úgy kommunikálunk, hogy az ösztönözze a döntéshozatalt és a viselkedést. Szó szerint megérinti az agy azon részét, amely inspirálja a viselkedést.

Ezek egyike sem vélemény. Mindez a biológia tételein alapszik. Ha megnézed az emberi agy keresztmetszetét, akkor azt látod, hogy valójában három fő összetevőből áll, amelyek tökéletesen korrelálnak az Arany Körrel.
 

A legújabb agyunk, a Homo-sapiens agyunk, az új agykérgünk megfelel a MIT szintnek. Az új agykéreg felelős minden racionális és elemző gondolatunkért és nyelvünkért.
A középső két szakasz alkotja a limbikus agyunkat. A limbikus agyunk felelős minden érzésünkért, például a bizalomért és a hűségért. Felelős minden emberi viselkedésért, minden döntéshozatalért, és nem képes a nyelvre.


 

Más szavakkal, amikor kívülről kommunikálunk, bár az emberek hatalmas mennyiségű bonyolult információt képesek megérteni, például jellemzőket, előnyöket, tényeket és számokat, ez egyszerűen nem vezérli a viselkedést. Amikor belülről-kifelé tudunk kommunikálni, akkor közvetlenül az agy azon részével beszélünk, amely irányítja a viselkedést és a döntéshozatalt, majd az emberek észszerűsítik döntéseiket az új agykéreggel /másnéven: neocortex/. A neocortex, az agyunk gondolkodó része, mindig megpróbálja megérteni és értelmezni a világot. Ez az oka annak, hogy racionális lényeknek gondoljuk magunkat, amikor valójában nem azok vagyunk. Ha azok lennénk, soha nem vásárolnánk terméket vagy szolgáltatást pusztán azért, hogy hogyan érezzük magunkat tőle. Soha nem lennénk hűségesek, mindig csak a legjobb ajánlatot választanánk. Soha nem törődnénk a bizalommal, csak a számokat értékelnénk. De nem ezt tesszük. Egyik terméket, szolgáltatást vagy vállalatot választjuk a másik helyett, mert úgy érezzük, jobban megbízhatunk bennük. Olyan dolgokat vásárolunk, amelyek szerintünk plusz pénzt érnek, annak ellenére, hogy minden tény és szám arra utal, hogy nincs jelentős különbség.

Ez az oka annak, hogy azt mondhatjuk, hogy az emberek nem azt vásárolják, hogy MIT csinálsz, hanem azt, hogy miért csinálod, és az, hogy MIT csinálsz, csak egyszerűen kézzelfogható bizonyítékul szolgál arra, amiben hiszel.

Ahhoz, hogy az Arany Kör megfelelően működjön, tisztában kell lenned a MIÉRT-el, fegyelmezettnek kell lenned a HOGYAN-nal és következetesnek a MIT-tel kapcsolatban. Ahhoz, hogy mások tudják, MIÉRT teszed, amit csinálsz, neked kell először tisztában lenni vele. Felelősen kell önmagadat és embereidet tartanod az értékeidhez és vezérelveidhez. És mindannak, amit mondasz, és mindennek, amit teszel, következetesnek kell lennie. A kézzelfogható világában élünk. Csak akkor fogják az emberek megtudni miben hiszünk, ha azt mondjuk és azt csináljuk amiben hiszünk. Még egyszer: az emberek nem azt vásárolják, hogy MIT csinálsz, hanem azt, hogy MIÉRT csinálod.

 


Az Arany Kör nemcsak kommunikációs eszköz; némi betekintést nyújt abba, hogyan szerveződnek nagyszerű szervezetek. Ha az Arany Kört háromdimenziós modellként képzeljük el, akkor ez egy kúp felülnézeti képe, olyan mint egy megafon.
A megafon egy vállalatot vagy szervezetet képvisel - egy eleve szervezett rendszert. A rendszer tetején a MIÉRT képviseli a vezetőt. A következő szint lefelé, a HOGYAN szint tipikusan azokat a vezető tisztségviselőket foglalja magában, akiket a vezető elképzelése inspirál és a megvalósításán dolgoznak. A kúp alján található MIT-ek azok, amelyeket a vállalat mond és tesz, amelyek életet lehelnek a MIÉRT-be. Megfoghatóvá teszik. Mindazon keresztül, amit mondanak és tesznek, a szervezet világosan közölheti a MIÉRT-et a világgal; a marketing, a vállalat által nyújtott termékek és szolgáltatások és minden más.

Csakúgy, mint egy megafon, az üzenet terjedéséhez hangosnak ÉS tisztának kell lennie.

A hangos könnyű, csak növeld az értékesítést vagy vásárolj marketinget. A tiszta nehezebb. Ha egy szervezetnek világos a célja vagy a MIÉRT-je, mindenki megérti, az alkalmazottaktól az ügyfelekig. Ez az egyértelműség lehetővé teszi, hogy mindenki, aki kapcsolatba lép a szervezettel, az ügy bajnokává váljon. Ideális esetben ez az egyértelműség a szervezet tetején kezdődik, és áthalad a cégen, és inspirál minden embert, minden terméket, szolgáltatást és marketinget, amely a megafon alján jön ki. Amikor minden, amit mondasz és teszel, visszhangozza azt, amiben hiszel, akkor egy hangos ÉS világos üzeneted lesz.

Forrás: Simon Sinek – Az Arany Kör előadás (a feliratozás magyar nyelven is választható).

Összeállította és fordította: Mátrai Szilárd
Ábrák: Crossmedia